חתימה

עמי אנידג'ר

מה לצחוק לחץ וחרדה

חשבתם כבר על משלוח מנות לפורים? תחשבו שוב, למה שלא תשלבו את הספר "בקרוב תהיה שמח", מקורי, חכם, ובול לתקופה הזאת!

להזמנה כנסו למעלה על "הספר"

מה הקשר בין צחוק וחרדה?

ישנו קשר מעניין בין צחוק וחרדה. כשאנחנו לחוצים או חשים חרדה, הגוף שלנו מתכווץ ומפיק הורמונים שונים שעשויים לגרום לנו להרגיש באי נוחות ואפילו כאב. בעוד צחוק יכול להפעיל הורמונים חיוביים כמו האנדורפינים, שפועלים על המצב הרוח ומשפרים את החשק ללמוד ולפעול.

כשאנחנו צוחקים, הגוף שלנו מתרגל לפעול בצורה שונה, המשתנה לאורך זמן. הצחוק עשוי לסייע ולהשפיע על הפרמטרים הפיזיולוגיים של החרדה, וזה יכול להפוך את הגוף שלנו לפחות רגיש לחרדה ולכאב. בנוסף, הצחוק עשוי לעזור לנו להתמודד עם דיכאון וסטרס, שהם גורמים נפוצים של חרדה ומתח. כמו כן, הוא עשוי לסייע לנו להתמודד עם פחדים ופוביות, שהם עצמם ממשפחת החרדות.

איך צחוק מסייע להלומי קרב?

צחוק יכול לסייע להלום קרב במספר דרכים. כאשר אנחנו צוחקים, הגוף שלנו משחרר הורמונים טבעיים כמו אנדורפינים ודופמין, המסייעים לצמצום התגובה הפיזיולוגית במצבי לחץ. בנוסף, צחוק משפיע על צורת הנשימה שלנו. כאשר אנחנו צוחקים, אנחנו מתחילים לנשום בצורה עמוקה ואיטית יותר, מה שגם מסייע להרפיית הגוף והרגעת המערכת העצבית.

נאמר כך, הצחוק משמש ככלי טבעי להרפיה של הגוף והמערכת הפסיכולוגית, ויכול לסייע להלום הקרב על ידי צמצום התגובה הפיזיולוגית למצבי לחץ וחרדה ובאופן כללי לצמצם רמות חרדה ולהפחית את הסיכון למחלות הקשורות לחרדה כמו החרדה הכללית, פוסט טראומטי ועוד.

 

טיפול בצחוק בטראומה

השימוש בצחוק כטיפול בטראומה, או במונחים רפואיים – הומור תרפויטי, הוא תחום רפואי נפוץ שמתמקד בשימוש בצחוק והומור ככלי לטיפול בטראומה נפשית ופסיכולוגית. טכניקות הומור תרפויטיות משתמשות בצחוק כדי לעזור לאנשים להתמודד עם חוויות טראומטיות, להפחית את רמות הסטרס ולשפר את המצב הרוח שלהם. פעולת הצחוק מפעילה מערכת עצבים אוטונומית ומחזקת את מערכת החיסון והסיבולת למתחים. פיתוח טכניקות הומור תרפויטיות ושימוש בצחוק ככלי טיפולי מצא חן בשנים האחרונות כמתאים גם לטיפול במגוון רחב של בעיות נפשיות ופיזיולוגיות כגון חרדה, דיכאון, חוסר אונים, כאבים פיזיים ועוד. עם זאת, חשוב לציין שצחוק והומור תרפויטיים אינם תחליף לטיפול רפואי מקצועי ואינם מתאימים לכל אדם ולכל בעיה. לפני שבוחרים לבחור בטיפול כזה, כדאי להיוועץ עם מומחה בתחום הרפואי או הפסיכולוגי.

איזה תרגילי צחוק ניתן לתת במצבי לחץ?

תרגילי צחוק יכולים לסייע להקלה והפחתת לחץ וחרדה. הנה כמה תרגילי צחוק שניתן לבצע:

  • משחקי מימוש כמו צחוק תנועתי, כמו להיות חיה בג'ונגל, למחות עם ידיים ורגליים. או סתם למחוא כפיים כפי שלימד רבי נחמן מאומן, שכפיים גורמות לשמחה ואף ממתיקות דינים.
  • תרגול צחוק דמיוני – חשוב לחשוב על מצבי צחוק מהנים או חיוביים מן הסתם כמו סרט קומדיה או שאלות מצחיקות, או סתם לצחוק בקול למרות המצב שאנחנו שרויים בו (עצבים, כאב, לחץ)
  • תרגול צחוק פיזי – לצחוק בשירותי הבית או לצחוק עם חברים בפארק בקולי קולות.
  • תרגול צחוק חברתי – מסיבות, משחקים או אירועים מצחיקים עם חברים או משפחה.
  • תרגול צחוק מדויק – צחוק מכוון כמו לצחוק על מצב מסוים עם חבר או עם מאמן טיפולי.

באופן כללי, תרגילי צחוק יכולים להיות כל פעילות שמעודדת את הצחוק וההנאה, ומטרתם להקל על לחץ וחרדה ולסייע לפעילות נפשית בריאה.

לעוד הסבר ותרגילי צחוק נוספים לחצו על הקישור:

תרגול תרגילי צחוק

 

דילוג לתוכן